Cengkih Dan Minyak Cengkih

Katakanlah begini….pada satu malam anda sakit gigi, maksud PM tengah malam, berdenyut-nyut, anda tak boleh makan, tak boleh tidur, tak boleh fokus kepada apa yang sedang anda lakukan…apa yang anda harus lakukan?
Jadi ini ada satu petua dimana anda boleh mengurangkan sementara kesakitan dan penderitaan. Gunakan cengkih, satu benda yang murah. Tentu didapur anda ada herba ini untuk tujuan masakan. Ambil sebiji cengkih dan cuba ketuk untuk dapatkan sedikit minyaknya. Kemudian sapukan pada gigi (bukan gusi ya) yang sakit tadi. Kalau ada minyak cengkih lagi bagus (nanti PM tunjukkan cara buatnya pada akhir artikel ni) letakkan beberapa titik ke atas kapas atau putik kapas, letakkan pada gigi yang sakit kemudian gigit. Jangan bercakap selama 5 minit supaya minyak cengkih mengebaskan sakit dan membunuh bakteria.
Kemudian keluarkan kapas tadi dan campurkan minyak cengkih (6-8 titik) dengan air dan garam dalam cawan/gelas. Kumur-kumur selama seminit dan kemudian buangkannya. Anda akan berasa lebih lega.
Nota: minyak cengkih pekat boleh menyebabkan rasa yang membakar, jadi pastikan untuk mencairkan ia jika anda menyapu ia kepada kulit sensitif. Anda masih boleh menggunakan ia secara langsung pada gigi dengan menggunakan kapas atau putik kapas.

Kegunaan Cengkih dan Minyak Cengkih

Penyegar udara segera: Campurkan minyak cengkih dengan air didalam alat penyembur. Pastikan untuk goncang sebelum setiap kali digunakan supaya minyak dan air bercampur. Semburkannya. Jika rumah anda berbau hapak atau adalah benar-benar tidak menyenangkan, reneh beberapa ulas kayu manis dan kulit oren di dapur untuk seketika – bau akan menjadi sangat nyaman.
Penghindar serangga yang tiada toksik: Adakah anda tahu bahawa banyak syarikat penghalau serangga menggunakan minyak pati cengkih sebagai salah satu daripada bahan-bahan aktif dalam produk semburan mereka? Jika anda mempunyai beberapa helai daun cengkih atau minyak cengkih, anda boleh menggunakannya tanpa perlu membelanjakan wang pada semburan pepijat. Satu lagi perkara yang anda boleh lakukan ialah tanam pokok cengkih di sekeliling perimeter kawasan anda untuk menghalang pepijat dari menyeberang ke kawasan anda. Anda juga boleh menyapukan beberapa titik minyak pada badan anda supaya pepijat dan nyamuk tidak akan datang berhampiran anda.

Apa lagi?Adakah terdapat faedah lain cengkih dan minyak cengkih?

Seberapa banyak yang PM cuba, PM hanya dapat mencari maklumat anekdot tentang manfaat cengkih. Nampaknya ada sedikit atau tidak ada penyelidikan saintifik ke atas kegunaan cengkih dalam perubatan.
Disini adalah beberapa kegunaan terapeutik yang dilaporkan untuk cengkeh dan minyak cengkih:
Anti-bakteria dan Anti-kulat: Berkesan membantu bagi keracunan makanan, minyak cengkih berkesan membunuh banyak bentuk jangkitan bakteria. Cengkih juga berkesan dalam mengurangkan jangkitan kulat seperti kaki yang terkena kulat air.
Anti-radang: Minyak cengkih melegakan saluran pernafasan, bertindak sebagai ekspektoran untuk merawat banyak keadaan mengenai pernafasan termasuk selesema, sties mata, bronkitis, keadaan resdung, batuk dan asma.
Antiseptik: Minyak cengkih boleh digunakan untuk mengurangkan jangkitan, luka, gigitan serangga dan penyengat.
Pencegahan Kanser: Kajian awal menunjukkan bahawa minyak cengkih boleh memainkan peranan kimo pencegahan, terutamanya dalam kes-kes kanser paru-paru, kulit dan penghadaman. The American Cancer Society menyatakan bahawa penyelidikan yang lebih teliti diperlukan untuk menentukan peranan ubat herba Cina, termasuk bunga cengkih, dalam rawatan dan pencegahan kanser.
Kesihatan Kardiovaskular: Bahan aktif penting dalam minyak cengkih, eugenol, telah untuk bertindak sebagai perencat platelet berkesan, menghalang pembekuan darah.
Penggalak tenaga: Apabila digunakan untuk tujuan aromaterapi, minyak cengkih membantu untuk merangsang otak. Bau menjadikan anda lebih prihatin dan juga boleh membuat anda berasa lebih bertenaga daripada biasa.
Meningkatkan peredaran darah. Minyak putik cengkih adalah salah satu daripada bahan-bahan yang digunakan dalam Tiger Balm, yang merupakan formulasi herba yang kembali ke zaman maharaja Cina. Ia digunakan untuk melegakan sakit otot dengan meningkatkan aliran darah di kawasan yang terjejas.
Ketidakhadaman: Minyak cengkih menawarkan tindakan yang kuat terhadap ‘gas’ dan kembung. Ia mengurangkan tekanan gas di dalam perut, membantu dalam penghapusan yang betul makanan dan toksin. Ia juga melegakan ketidakselesaan ulser peptik. Berkesan untuk keadaan perut yang berkaitan termasuk loya, tersedu, mabuk dan muntah.
Jangkitan: Disebabkan ciri-ciri antiseptik, minyak cengkih berguna untuk luka, kudis, kulat air, jangkitan kulat, lebam, kudis, dan lain-lain Ia juga boleh digunakan untuk merawat gigitan serangga dan penyengat.
Berkumur dengan minyak cengkih boleh membantu dalam keadaan sakit tekak dan nafas berbau.
Ejakulasi Pramatang: Beberapa penyelidikan telah menunjukkan bahawa cengkih mungkin berguna sebagai bantuan untuk ejakulasi pra-matang.
Melegakan kembung perut: Air yang dicampur dengan cengkeh boleh melegakan kembung. Cuba masukkan 5 ulas dalam secawan air mendidih selama 10 minit. Minum apabila ia sudah sejuk dan ulangi dua tiga kali setiap hari.
Melegakan sakit kepala: Minyak cengkih adalah berguna untuk mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan yang disebabkan oleh sakit kepala. Sapukan kain yang direndam dalam minyak cengkih pada dahi untuk membantu membuka saluran darah dan menghilangkan sakit kepala.
Kulit: Satu bantuan bagi masalah kulit, seperti jerawat.
Pelega tekanan: Minyak cengkih merangsang sistem peredaran darah, pembersihan minda dan mengurangkan keletihan mental. Ia juga digunakan untuk membantu insomnia, kehilangan ingatan, kebimbangan dan kemurungan.
Pencegahan daripada pendedahan toksik: Beberapa kajian menunjukkan bahawa minyak cengkih boleh mencegah keracunan yang berkaitan dengan pendedahan kepada pencemaran alam sekitar.

Membuat Sendiri Minyak Cengkih

Minyak cengkih adalah mudah untuk dibuat di rumah.
Ambil 1/8 cawan cengkih dan campurkan dengan 1/2 cawan minyak sayuran. Biarkan semalaman atau selama 24 jam kemudian perahkannya (gunakan kain sebagai penapis) dan siap.

Perkataan Akhir

Ingatlah bahawa minyak cengkih adalah sangat kuat dalam bentuk mentahnya dan oleh itu harus digunakan dalam bentuk cair. Selain itu, ia tidak harus digunakan pada kulit sensitif. Cengkih dan minyak cengkih adalah murah dan berguna untuk pelbagai tujuan dan penyakit. Dan untuk sakit gigi? Well pada pandangan PM ia pasti dapat melawan ubat penahan sakit yang kuat yang memerlukan preskripsi.

Comments